کد مطلب:231581 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

در فضیلت روز غدیر
21- حضرت رضا علیه السلام فرمود: هنگامی كه روز قیامت برپا شود، چهار روز را زینت می دهند همانطور كه عروس را آرایش، می كنند، گفته شد: این چهار روز كدام ایام هستند؟

فرمود: روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه، و روز غدیر، اما روز غدیر



[ صفحه 567]



در بین اضحی و فطر و روز جمعه مانند ماه در بین ستارگان است، و آن روزی است كه ابراهیم علیه السلام از آتش نجات پیدا كرد و برای شكرگذاری آن روز را روزه گرفت.

روز عید غدیر همان روزی است كه خداوند دین را كامل گردانید و حضرت رسول صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به عنوان خلافت و حكومت برای مردم برگزید، و فضیلت و وصایت او را آشكار كرد، و آن روز را روزه می گرفت.

روز غدیر را روز كمال می گویند، و روزی كه شیاطین رانده می شوند، روزی كه در آن اعمال شیعیان و دوستان آل محمد پذیرفته می گردد، و آن روزی است كه در آن خداوند اعمال مخالفین را رد می كند و آن ها را ناچیز می شمارد.

روز عید غدیر روزی است كه جبرئیل علیه السلام كرسی مخصوصی را كه خداوند كرامت كرده در مقابل بیت المعمور قرار می دهد و بالای آن می رود، و فرشتگان پیرامون وی را فرامی گیرند، و بر محمد درود و تهنیت می فرستند و برای شیعیان علی و اولاد او علیهم السلام و دوستان آنها استغفار می كنند.

غدیر روزی است كه خداوند كاتبان اعمال مردم را فرمان می دهد كه از نوشتن اعمال دوستان اهل بیت و شیعیان آنها خودداری كنند، و به احترام محمد و علی از آنان درگذرند.

غدیر روزی است كه خداوند آن را برای محمد و آل او مخصوص گردانیده و كسانی كه در آن روز عبادت كنند و یا بر اهل و عیال خود انفاق نمایند و به دوستان خود نیكی كنند مورد لطف و احسان پروردگار قرار می گیرند، خداوند در آن روز سعی و كوشش شیعیان را تقدیر می كند و گناهان آنها را می آمرزد، و اعمال آنها را قبول می كند.



[ صفحه 568]



آن روزی است كه اندوه ها در آن برطرف می شود و گناهان فرو می ریزد، و روزی است كه در آن عطاها و بخششها داده می شود.

غدیر روزی است كه در آن علم و فضیلت نشر می گردد، و روز مژده و بشارت و عید اكبر است، و در آن دعا مستجاب است.

غدیر روزی است كه در آن باید جامه ی نیكو پوشید و لباسهای سیاه را از بدن دور كرد، و آن روزی است كه غمها در آن زدوده می شود، و گناهان شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام آمرزیده می شود.

غدیر روزی است كه در آن نسبت به كارهای خیر باید سبقت گرفت، و روزی است كه در آن باید به محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستاد.

غدیر روزی است كه خداوند در آن روز دین اسلام را كامل كرد و آن را پسندید، و روز عید آل محمد علیهم السلام می باشد، و روز قبول اعمال و استراحت مؤمنین است، و روزی است كه باید از خداوند درخواست های زیادی كرد، و با یكدیگر داد و ستد نمود.

روز غدیر روز دوستی و رسیدن به رحمت خداوند است.

غدیر روز پاكی و ترك گناهان بوده و روزی است كه در آن باید خداوند را عبادت كرد و روزه داران را افطار داد، هر كسی در روز غدیر روزه دار مؤمنی را افطار دهد مانند این است كه گروهی را افطار داده باشد.

غدیر روز تبریك و تهنیت است كه گروهی را تبریك می گویند و هرگاه مؤمنی برادرش را ملاقات كند می گوید: الحمد لله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة علیهم السلام».



[ صفحه 569]



روز غدیر باید در چهره های مردم تبسم كرد و با مؤمنین با روی گشاده گفتگو نمود، هر كس روز غدیر با برادران ایمانی خود با چهره خندان روبرو شود خداوند نیز روز قیامت با نظر رحمت به وی نگاه خواهد كرد، و هزار حاجت او را روا خواهد نمود، و برای او در بهشت قصری از لؤلؤ سفید خواهد ساخت، و چهره اش را نورانی می كند.

غدیر روز زینت است، هركس روز غدیر خود را زینت كند خداوند گناهان او را می آمرزد، و فرشتگان را مبعوث می كند تا برای او حسنات بنویسند، و درجات او را بالا برند، و اگر در آن سال بمیرد شهید مرده است، و اگر زنده بماند خوشبخت می شود.

اگر در روز غدیر مؤمنی را اطعام كند مانند این است كه همه پیامبران و صدیقان را اطعام كرده باشد، و اگر به زیارت برادر ایمانی خود رود، خداوند هفتاد نور در قبر او روشن می كند و گورش را وسعت می دهد روزی هفتاد هزار فرشته او را زیارت كرده و به بهشت مژده اش می دهند.

در روز غدیر خداوند ولایت را بر اهل آسمانها عرضه كرد و اهل آسمان هفتم در این امر پیشدستی كردند، و خداوند به وسیله عرش آن را زینت داد، سپس آسمان چهارم پذیرفت خداوند به وسیله بیت المعمور آن را زینت داد، پس از آن آسمان دنیا این امر را پذیرفت خداوند آن را به وسیله ستارگان زینت داد.

بعد از این ولایت را بر زمین عرضه داشت، مكه نخست منطقه ای بود كه پذیرفت و خداوند به وسیله كعبه آن را بر دیگر مناطق برتری داد.

سپس مدینه پذیرفت و آن را به مصطفی محمد صلی الله علیه و آله برتری داد، بعد از آن كوفه قبول كرد و آن را به امیرالمؤمنین علیه السلام زینت داد.



[ صفحه 570]



بعد از آن بر كوه ها عرضه داشت نخست سه كوه از میان كوهها آن را قبول كردند: كوه عقیق، كوه فیروزه و كوه یاقوت از این جهت آن ها بهترین كوه شناخته شدند.

سپس كوه های دیگری قبول كردند كه در آن ها معادن طلا و نقره پدید آمد، و هر كوهی كه اقرار نكرد از معادن و منافع خالی ماند و چیزی در آن نروئید، سپس بر آبها عرضه شد، هر آبی كه پذیرفت شیرین و گوارا شد، و هر آبی كه قبول نكرد تلخ و بی مزه شد.

بعد از این بر گیاهان عرضه شد، هر گیاهی كه قبول كرد شیرین و خوشمزه شد، و آن كه نپذیرفت تلخ گردید، سپس بر پرندگان عرضه شد هر كدام از آنها كه قبول كردند فصیح شدند، و هر كدام كه نپذیرفتند گنگ گردیدند.

كسانی كه ولایت علی (ع) را پذیرفتند مانند آن هائی هستند كه آدم را سجده كردند، و كسانی كه ولایت علی را قبول نكردند مانند شیطان هستند، و در این روز نازل شد: «الیوم أكملت لكم دینكم» خداوند همه پیامبران را در روزی مانند غدیر مبعوث فرمود.

حرمت غدیر در نزد خداوند همین بس كه برای پیغمبر خود در این روز جانشین انتخاب كرد.

22- ابونصر بزنطی در یك حدیث مفصلی از حضرت رضا (ع) روایت می كند كه آن جناب فرمود: ای فرزند ابونصر روز غدیر هر جا هستی خود را نزد قبر امیرالمؤمنین برسان.

خداوند متعال گناهان شصت ساله مؤمنین را در آن روز بیامرزد و دو چندان



[ صفحه 571]



نفر را كه در ماه رمضان و شب قدر و فطر بخشیده است در این روز می بخشد، اگر در آن روز یك درهم به مستحق بدهد مانند این است كه هزار درهم داده است، در این روز به برادران ایمانی خود كمك كن و همه را خوشحال ساز.

سپس فرمود: ای اهل كوفه شما خیر بسیاری در دست دارید و قدر آن را بدانید، شما از آن هایی هستید كه خداوند قلب آن ها را در معرض امتحان قرار داده است.

شما را از هر طرف اذیت می كنند و بلایای زیادی بر شما فرود می آورند، و لیكن بدانید كه خداوند همه این بلاها را از شما دفع می كند.

به خداوند سوگند اگر مردم قدر و منزلت روز غدیر را می دانستند فرشتگان روزی ده بار با آنها مصافحه می كردند و اگر نبود كه از تطویل كلام كراهت دارم از فضائل امروز بسیار سخن می گفتم.